250x250

27 Lip

Życie zawodowe bohatera

Adwokat, lekarz a może nauczyciel? To, czym zajmuje się zawodowo Twój bohater ma spory wpływ na to, kim jest. Jakby na to nie spojrzeć, każdy zawód determinuje konkretne cechy charakteru, które są u danego pracownika pożądane. W jaki sposób wybrać karierę zawodową dla swojej postaci?

Uważny i odpowiedzialny lekarz

Nie musi być miły. Nie musi być rozmowny. Nie musi też tryskać energią. Najważniejsze, aby był dobry w tym co robi, brał pod uwagę wszystkie symptomy oraz odpowiadał za swoje czyny. Nie muszą to być rzeczy przełożone jeden do jednego w książce – równie dobrze nasz fikcyjny lekarz może swoją odpowiedzialność zawodową przejawiać w tym, iż po zrobieniu największego świństwa dręczą go wyrzuty sumienia, z którymi nie potrafi sobie poradzić, bo gdzieś tam w nim kołacze się dobro i etyka. Nie można zapominać również o tym, iż ta postać prawie zawsze cechuje się wielkimi ambicjami – niezależnie czy skrzętnie ukrytymi pod zgorzknieniem czy wytryskującymi gejzerem młodzieńczego entuzjazmu. Lekarz to dobry pomysł dla tych, którzy planują akcję utworu umieścić w szpitalu – zwykłym lub psychiatrycznym. Wówczas automatycznie poszczególne elementy będą się dopełniały.

Pewny siebie prawnik

Dynamiczny, potrafiący zawsze postawić na swoim, nawet jeśli sprawa jest z góry przegrana. Prywatnie – najczęściej samotnik i zgorzknialec, któremu w życiu znów nie wyszło. Tak właśnie przedstawia się stereotypowy prawnik w utworach. Jego życie osobiste jest zazwyczaj przeciwieństwem zawodowego – gdy w jednym mu się układa perfekcyjnie, w drugim wszystko zaczyna się walić. Prawnik dodatkowo powinien być dość charyzmatyczny a dodatkowo – mieć wyjątkowo mocne cechy charakteru, które mogą czasem przytłaczać nawet jego najbliższych. Bo mimo że bohaterowi wydaje się, że jest sam jak palec, najczęściej jest otoczony wiernymi przyjaciółmi i rodziną, którzy go wspierają. Relacje mogą również nakreślić to, dlaczego nasz bohater ma taki a nie inny zawód – czy to rodowa tradycja, do której został przymuszony, czy może raczej ambicja, by się wybić z nieciekawego środowiska? Oba przypadki są nietuzinkowe i intrygujące dla czytelnika. Postać prawnika świetnie nada się do utworów, których akcja rozgrywa się w dużej firmie – obojętnej branży – gdzie jest kładziony duży nacisk na karierę. To świetny sposób na ukazanie pędu współczesnego życia.

Sprytny przestępca

Można się spierać, czy bycie przestępcą to zawód jako taki. Jednak nie da się ukryć, iż jest to pewna forma zarobku, która wymaga od naszych bohaterów konkretnych cech i umiejętności. Pole manewru jest tu szerokie, zależne od tego, jakim rodzajem przestępstw postać się zajmuje oraz na jaką skalę to robi. Jest pomniejszym złodziejem samochodów czy członkiem mafii? Zwinął kilka drobiazgów w sklepie czy morduje ludzi? Dookreślenie tych elementów pozwoli nie tylko w pełni nakreślić charakter i psychikę bohatera – który powinien posiadać chociaż najmniejsze ludzkie odruchy i ukrytą dobroć – lecz także pozwoli dookreślić gatunek, jakiego się podejmiemy. Morderca raczej nie pasuje do komedii a kieszonkowiec-nieudacznik do thrilleru. Również miejsce akcji jest tu w pełni dowolne i uzależnione od specjalizacji naszego bandyty.

Cicha bibliotekarka

Jest typem szarej myszki. Zazwyczaj nijaka z wyglądu, cicha i niepozorna. Przynajmniej z pozoru. W głębi może być zupełnie inną osobą – dynamiczną, z ukrytymi talentami i marzeniami. Ważne, aby kreowanie bibliotekarki (archiwistki, nieśmiałej sekretarki, etc.) rozpocząć od zbudowania właśnie tego niepozornego wizerunku. Wówczas zaskoczenie czytelnika będzie większe a i sama akcja zacznie się szybciej toczyć – odbiorca może bowiem dostać do ręki historię o przeobrażeniu z szaraczka w osobę, która walczy o swoje marzenia i ideały. Bibliotekarkę można umieścić w dowolnym otoczeniu – istotne przy tej postaci są jej cechy charakteru oraz to, w jaki sposób postrzega ją otoczenie, łącznie z najbliższą rodziną. Im więcej osób będzie ją uważać za spokojną i niegroźną, tym lepszy efekt uzyskamy tworząc jej drugie oblicze.