250x250

13 Maj

Co warto poprawić w książce przed wysłaniem jej do wydawcy?

Ukończyłeś książkę i chcesz ją wydać? Gratulacje! Jednak zanim ją wyślesz do wydawcy, zastanów się co warto poprawić w książce. Poprawki autorskie są bardzo ważne, szczególnie, że mogą one zadecydować o tym, czy wydawca przyjmie utwór czy też go odrzuci. Co zatem warto poprawić? Na pewno rys głównych postaci, chronologię, związki przyczynowo-skutkowe oraz wszelkie elementy, które mają wprowadzać zwroty akcji. Jak się zabrać za takie poprawki?

Zarys głównych postaci

Jeśli zastanawiasz się, co warto poprawić w książce, jest to element obowiązkowy. Przede wszystkim: nawet jeśli uważasz książkę za ukończoną, przeczytaj ją jeszcze raz. A najlepiej poproś kogoś innego o jej przeczytanie. Po lekturze zastanów się nad takimi rzeczami jak: czy Twój główny bohater na pewno wyróżnia się na tle innych? Czy przypisane mu cechy charakteru są na pewno tak widoczne, jak Ci się pierwotnie wydawało? Oraz, czy faktycznie wszystkie jego zachowania są logiczne i spójne z nadanym mu charakterem? Jeśli w którymkolwiek miejscu zauważysz brak spójności – warto to poprawić. Dobrze jest też kogoś innego zapytać, co myśli o głównych postaciach. Czy faktycznie wzbudzają takie emocje, jakie zaplanowałeś? Czy zapadają w pamięć? Bez dopracowania takich elementów, trudno będzie się wyróżnić na tle innych utworów. Dlatego po zakończeniu pracy wysil się i jeszcze dopracuj bohaterów. Bez nich nie ma akcji!

Chronologia w utworze

Nawet jeśli nie tworzysz powieści linearnej, w której chronologia jest „naturalna” (czyli: zaczynasz w jakimś punkcie i idziesz cały czas na przód, bez retrospekcji, poplątania czasów, etc.), warto sprawdzić, czy poszczególne elementy fabuły są właściwie umieszczone w czasoprzestrzeni. Warto zweryfikować, czy dla danego wydarzenia nie podajemy kilku różnych dat, które się wzajemnie wykluczają. Istotne jest również to, aby całość miała pewne zamknięte ramy, w których się przemieszczamy. Nawet jeśli właściwa akcja jest poprzecinana retrospekcjami lub wybieganiem w przyszłość, warto aby oznaczyć jakiś początek i koniec zakresu czasu, w którym lawirujesz. Dzięki temu cały utwór będzie bardziej zrozumiały i łatwiejszy do ogarnięcia rozumem przez czytelnika.

Przyczyny i skutki

Co warto poprawić w książce? Przede wszystkim wszelkie związki przyczynowo-skutkowe. Tutaj nie obejdzie się bez pomocy innych osób, które świeżym okiem spojrzą na Twój utwór. Tak jak przy bohaterze, warto tutaj zadać sobie kilka pytań. A mianowicie: czy na pewno poszczególne akcje powinny wywołać konkretne reakcje? Czy zachowanie bohaterów faktycznie doprowadzają do zamierzonych pierwotnie momentów fabuły? Czy całość jest logiczna a zarazem nieprzewidywalna? Sprawdzanie związków przyczynowo-skutkowych to tak naprawdę jeden z ważniejszych elementów pracy nad książką tuż przed wysłaniem jej do wydawcy. Dzięki temu jesteś w stanie wyeliminować wszelkie błędy logiczne, niespójności czy też braku w fabule. Bez tego, ciężko będzie dotrzeć do czytelnika, który robi się coraz bardziej wymagający!

Zwroty akcji

Istotne jest także zweryfikowanie zwrotów akcji. Zarówno pod względem ich ilości, jak i spełniania funkcji zaskoczenia. Tutaj także nieopisana będzie pomoc osoby niezaangażowanej wcześniej w proces twórczy. Świeże spojrzenie pozwoli na łatwiejsze wychwycenie błędów czy też weryfikację, czy faktycznie zwroty akcji spełniają swoją funkcję. Jeśli chodzi o natężenie zwrotów akcji – w trakcie pisania często może się wydawać, że za rzadko dorzucamy zmiany w historii przez co dopisujemy kolejne zaskakujące momenty. Finalny efekt może być taki, że w Twojej książce nie będzie się znajdowało nic oprócz zwrotów akcji, w których nawet i Ty się pogubisz. Dlatego warto je mocno ograniczyć. W przypadku spełnienia swojej funkcji – tutaj zweryfikuj czy faktycznie dany fragment jest taki wyjątkowy. Może się okazać, że wbrew pierwotnym założeniom, zwrot akcji tak naprawdę będzie łatwy do przewidzenia już kilkadziesiąt stron wcześniej. Jeśli taka sytuacja ma miejsce – popraw ją! Usuń nadmierne wskazówki, zaciemnij nieco akcję i spraw, aby czytelnik był całkowicie zaskoczony tym, co się dzieje w danym fragmencie.