250x250

09 Lis

Typy mężczyzn w powieści

Bohaterowie są trzonem powieści. Dlatego tak ważne jest, aby ich prawidłowo wykreować. Co za tym idzie – trzeba zdecydować kim właściwie będą. Wybór odpowiedniego typu pozwala na łatwiejsze i spójniejsze wykreowanie postaci. Powód jest prosty – mając jasny typ odpowiednio go dobudowujemy nie wykraczając poza pewne ramy. Jakie zatem istnieją rodzaje męskich bohaterów w pisarstwie?

 

Przebojowy singiel

Typ stosunkowo nowy, powstały w wyniku obserwowania rzeczywistości. Oraz, jakby nie spojrzeć, poprzez fascynację amerykańskim stylem życia. Ten mężczyzna nosi stylowe ubrania wysokiej jakości, ma dobry gust, pracę, w której zarabia krocie, własne mieszkanie i nieprzeciętny talent do uwodzenia kobiet. Stanowi Casanovę XXI wieku. Charakter? Z jednej strony wszem i wobec okazuje to, że jest fantastyczny i powodzi mu się na każdym kroku, z drugiej – faktycznie nie posiada tak naprawdę nic a jego zachowanie często jest wynikiem pewnych braków z dzieciństwa. Taka postać często próbuje monogamicznego związku, który jednak okazuje się nie być dla niego. Dzięki niemu można pokazać jak bardzo pozorny wydaje się uśmiech osób z pięciocyfrowymi zarobkami.

 

Zimny drań

Teoretycznie – ojciec przebojowego singla. Zimny, nieczuły, stawiający „ważną sprawą” ponad uczucia. W praktyce gatunek praktycznie wymarły. Jego kreowanie wymaga bowiem stworzenia otoczki pewnej klasy postaci. Zimny drań to bowiem mężczyzna o sporej charyzmie, która przyciąga kobiety. On nie musi ich podrywać – same do niego przychodzą. Jego wygląd jest różny – może to być elegancki mężczyzna w stylu Jamesa Bonda lub bad boy, który biega w bojówkach i traperach. Najważniejszy jest tutaj charakter – pozorna nieczułość wobec emocji i głębszych relacji w imię wyższej idei. W przeciwieństwie do Przebojowego Singla – jest w stanie się zakochać i ustatkować.

 

Ciepła kluska

Fajtłapowaty facet, któremu nic nie wychodzi. Praca? Taka sobie, ta sama od wielu lat. Pensja – nijaka. Życie prywatne – albo zerowe (wówczas taki osobnik często pomieszkuje u rodziców), albo nieudane (rodzina, która go nie szanuje). Z reguły wszystko, czego się dotknie, skazane jest na porażkę. Dlaczego warto sięgać po tę postać? W przypadku gdy ma być głównym bohaterem, może ona przejść niesamowitą przemianę wewnętrzną, niczym Lester Burnham w „American Beauty”. Kiedy jednak ma być postacią drugoplanową, dobrze jest go zestawić z Przebojowym Singlem – wspaniale unaoczni jego charakter oraz pokaże dojmujący kontrast między typami mężczyzn.

 

Wzorowy ojciec

Zwany także Głową Rodziny. Jest stanowczy, kiedy trzeba, utrzymuje swoją rodzinę i radzi sobie z każdym problemem. Razem z żoną wychowuje Idealne Dzieci, które są grzeczne i nie przejawiają zbyt wielkiego buntu. Jest wyrozumiały, dobry i kochający. Praktycznie nie posiada wad. Taka postać sprawdza się idealnie w przypadku powieści obyczajowych. Jeśli głównym bohaterem jest Genialne Dziecko, taki rodzic będzie świetnie dobudowywać tło postaci. Wzorowy ojciec może również być postacią, która wyewoluowała z Kumpla lub Zimnego Drania, choć w przypadku tego drugiego należy zaznaczyć co spowodowało tę zmianę.

 

Kumpel

Czyli chłopak z sąsiedztwa, który jest całkowicie niepozorny. Często bywa romantykiem. Z jednej strony traktuje kobiety jak swoich przyjaciół, z drugiej okazuje im szacunek. Jest dość neutralny jeśli chodzi o fabuły – może występować w niemalże każdym gatunku literackim. Zazwyczaj przyjaźni z się z głównym bohaterem lub bohaterką, wspierając go/ją emocjonalnie. Kumpel nierzadko może być także postacią pierwszoplanową – wystarczy, że w jego życie zostaną wplecione zabawne i dramatyczne sytuacje. W takiej wersji idealnie nadaje się do powieści obyczajowych, komedii romantycznych czy zwykłych komedii.

 

Nieuleczalny romantyk

Mężczyzna, która skupia się na poszukiwaniu idealnej partnerki i życia. Może mieć dwie formy: Wrażliwego Prawdziwego Mężczyzny, który docenia piękno poezji i zachodów słońca, ale gdy trzeba pokazuje swoją męskość, oraz Drugiego Wertera, dla którego weltschmerz i stałe niezrozumienie są filozofią życiową. Romantyk zwykle spędza większość swojego życia na tym, by znaleźć Tą Jedyną, co rusz wplątując się w niezbyt udane związki. Z reguły jest śmiertelnie zakochany w kobiecie, która jest dla niego całkowicie nieosiągalna.