250x250

03 Cze

Jak rozpisać plan powieści kryminalnej?

Plan powieści kryminalnej to nie lada wyzwanie, szczególnie dla młodego pisarza. Musi on bowiem zawierać nie tylko podstawowe elementy, takie jak: główni bohaterowie i ich życiorysy, punkt kulminacyjny oraz zarys podstawowych wątków, ale również zagadkę, przesłanki prowadzące do jej rozwiązania oraz powiązania między bohaterami. Jak rozpisać każdy z tych elementów, aby praca nad powieścią szła później jak z płatka?

Główni bohaterowie

Na początku trzeba ustalić nie tyle ich personalia, ile ich rolę. Czy to będą cywile, czy też policjanci, detektywi, wojskowi? Ponadto warto pamiętać o tym, iż w powieści kryminalnej występuje dodatkowy główny bohater – ofiara. Również i ją musimy jakoś zdefiniować. Czy jest ona przypadkowa czy też silnie powiązana z mordercą? Czym się zajmowała, kim była? No i właśnie jej morderca – czy to psychopata, seryjny zabójca, zawodowy killer a może ktoś kto po prostu bronił się przed dalszym nękaniem ze strony ofiary? Możliwości jest wiele. Jak to wszystko ogarnąć? Przede wszystkim – tworząc spis postaci, w którym wypiszemy sobie nie tylko imiona i nazwiska, ale również ich zawody, charaktery, podstawowe relacje. Nie można także zapominać o ich życiorysach: czy posiadali szczęśliwe dzieciństwo? Dlaczego znaleźli się w tym punkcie swojego życia? Co doprowadziło do tragedii, która połączyła losy tylu różnych ludzi?

Zagadka

Plan powieści kryminalnej nie może obyć się bez zagadki. W końcu to na niej bazuje cała akcja, prawda? Dlatego ofiara nie może umrzeć ot tak sobie, że po kilku stronach będzie wiadomo, kto ją zabił. Nie, tutaj musimy porządnie pomyśleć nad całą intrygą. W rozpisywaniu zagadki warto określić nie tylko faktyczny powód dlaczego morderca zakończył żywot ofiary, ale również wszelkie fałszywe tropy, jakie chcemy podsunąć naszemu głównemu bohaterowi. Przy tworzeniu intrygi warto także pamiętać o tym, aby poszczególne informacje prowadzące do rozwiązania pojawiały się w utworze stopniowo. Bohater nie może przyjechać na miejsce zbrodni i od razu wiedzieć, że na 100% ofiara została uduszona sztyletem z niebieską rączką i azjatyckim ornamentem. Całość musi być wiarygodna, a co za tym idzie – stopniowo ujawniana.

Podstawowe wątki

Oczywiście główny element fabuły już mamy – morderstwo. Jednak czy to aby na pewno wystarczy, aby stworzyć cudowną powieść kryminalną? Oczywiście, że nie! Tak naprawdę właśnie wątki poboczne potrafią odpowiednio podkręcić intrygę. Warto zatem w planie powieści ująć takie wątki jak: miłosny (kryminał bez tego elementy nie jest tak intrygujący – nawet w powieściach noir on występuje!), rodzinny (można ukazać rodzinę głównego bohatera, ofiary lub mordercy), komediowy (o ile planujemy w ten sposób podejść do naszego utworu) oraz przyjaźni. Przy planowaniu fabuły można się także pokusić o zastanowienie, w którym miejscu planujemy zwroty akcji oraz czy przypadkiem jedna z postaci nie będzie tak naprawdę podwójnym agentem. W podstawowych wątkach dobrze jest także zawrzeć informacje o punkcie kulminacyjnym i zakończeniu, czyli finale naszego utworu.

Powiązania między bohaterami

To jeden z najistotniejszych elementów. Plan powieści kryminalnej musi posiadać dokładne powiązania między bohaterami, ponieważ dzięki temu będzie można ukazać, w jaki sposób nasz morderca trafił na ofiarę, dlaczego akurat nasz główny bohater zajmuje się tą sprawą oraz czy przypadkiem w zbrodnię nie są zamieszane dodatkowe osoby. Powiązania to także doskonały sposób na wprowadzanie elementów „mylących” i fałszywych tropów. Np. można nagle ujawnić, iż morderca jest daleką rodziną detektywa, przez co nasza główna postać przestaje być do końca wiarygodna i bezstronna. Lub przeciwnie – między głównym bohaterem a mordercą od dawna trwa konflikt, dzięki czemu detektyw bez trudu jest w stanie udowodnić winę zabójcy. Relacje międzyludzkie pozwalają także na uwierzytelnienie przebiegu śledztwa. To właśnie tutaj możemy rozpisać, czy świadkowie będą popierać ofiarę czy też mordercę oraz czy aby na pewno szef bohatera będzie chciał rozwiązania zagadki. Opcji jest mnóstwo a element powiązań potrafi dość mocno uporządkować nasz plan powieści.