250x250

06 Sty

Bez tych rzeczy nigdy nie skończysz utworu!

Wydaje Ci się, że doprowadziłeś swój tekst do końca? Prawdopodobnie tak jest, o ile pamiętałeś o tym, by zakończyć wszystkie ważne wątki, jasno wyjaśniłeś tajemnice a bohaterowie doszli do konkretnego punktu w swoim życiu. Czasami jednak zdarza się zapomnieć o którymś z tych elementów, co prowadzi do sytuacji, w której nigdy nie skończysz utworu. O czym należy pamiętać, doprowadzając historię do finału?

Zamknij najważniejsze wątki

Niestety, niezależnie od historii, jest to podstawowy element jej zakończenia. W końcu o to w tym wszystkim chodzi – aby czytelnik dowiedział się, jaki finał czeka główny wątek. Oczywiście nie musisz wyjaśniać wszystkich kwestii epizodycznych – jeśli masz ochotę, możesz je wykorzystać do innych swoich utworów. Najważniejsze jest, aby główna oś fabularna była zakończona. Można tutaj oczywiście pozostawić pewne pole do interpretacji, jednak nie można całkowicie zignorować roli zakończenia. Brak wyjaśnienia motywu przewodniego prowadzi do niedosytu oraz frustracji. Naturalnie można się tutaj także w jakiś sposób zabawić z czytelnikiem, np. sugerując mu, że ta historia nie ma końca, ale w przypadku klasycznych powieści lepiej jest jednak trzymać się konwencji. Dodatkowo, jeśli fabuła w pewnych momentach zbaczała i było możliwe alternatywne rozwiązanie, dobrze jest wyjaśnić skąd się ono wzięło i dlaczego nie mogło mieć zastosowania – np. bo bohater błędnie zinterpretował dane wydarzenie.

Obedrzyj historię z tajemnicy

Każda dobra książka ma w sobie nutkę tajemniczości. Nie wszystkie karty są odkrywane od razu. Jednakże, jeśli planujesz skończyć swój utwór, musisz w końcu powiedzieć, o co chodziło. To się nierozerwalnie łączy z poprzednim punktem. Nigdy nie skończysz utworu, jeśli nie powiesz, co skrywały niedopowiedzenia. W takiej sytuacji zawsze będą pojawiały się pytania, o co chodziło. I tutaj znów można się nieco z odbiorcą zabawić – zostawić pewne niewyjaśnione kwestie po to, aby dać mu możliwość różnej interpretacji. Jednakże główna tajemnica musi zostać ujawniona i ukazane jej konsekwencje. Bez tego trudno sobie wyobrazić, aby historia uległa pełnemu zakończeniu.

Dokąd zmierza bohater?

Postacie to elementy utworu, z którymi czytelnik się zżywa. W końcu towarzyszy im w pewnej drodze. Dlatego warto ukazać, dokąd zaprowadziły go podjęte decyzje i okoliczności. Nie każdy utwór musi się kończyć śmiercią ze starości głównego bohatera, ale warto zaznaczyć, że te konkretne wydarzenia wpłynęły na niego w taki a nie inny sposób, np. podjął decyzję na temat pracy, życia uczuciowego, etc. W przypadku planowania kontynuacji, zawsze można później zweryfikować, czy faktycznie decyzje podjęte na koniec jednej części, miała przełożenie na losy w drugiej. W ten sposób właśnie buduje się całą historię, ukazując różne aspekty życia bohaterów. Warto wspomnieć, że całość może mieć wydźwięk zarówno pozytywny, jak i negatywny. Tak naprawdę gatunek utworu determinuje to, co się stanie z postacią. W dramacie postacie nie będą żyły długo i szczęśliwie a w komedii nie zginą tragiczną śmiercią.

Ostatnie zdanie

Śmiesznie to zabrzmi, ale nigdy nie skończysz utworu, jeśli nie umieścisz w nim ostatniego zdania. Takiego, w którym będzie jasno postawiona kropka nad „i”. Absurd? Niekoniecznie. Ilekroć miałeś do czynienia z utworami, w których miałeś wrażenie, że historia została „urwana”? No właśnie. Dlatego dobrze jest przemyśleć brzmienie ostatniego zdania. Sposobów na nie jest mnóstwo. Od zwyczajnego „Koniec, kropka”, przez opis widoku, jakiemu przypatruje się bohater czy też jego wewnętrzny monolog po rozbudowany wywód, na temat tego, że wszyscy żyli długo i szczęśliwie. Tak naprawdę dobór ostatniego zdania zależy głównie od tego, czego dotyczył utwór oraz jakiego był gatunku. Ostatecznym końcem może być także ostatnia przed śmiercią myśl postaci i opis, że zginęła. Możliwości jest tutaj sporo. Warto jednak mieć cały czas w głowie to, aby ostatnie zdanie się pojawiło. Inaczej może się okazać, że według nas wszystko jest jasne i precyzyjne, po czym dla osoby postronnej będzie to urwana fabuła, bez właściwego zakończenia.